THE CREATORS CLUB X WARD STROOTMAN

Leestijd: 5 minuten.

Op een zonnige zomerdag heb ik een afspraak met Ward op zijn nieuwe locatie in het Haarlemmermeerse Bos. Hij komt naar de poort. Nonchalant. Lachend. Ik heb hem een tijd terug mogen ontmoeten tijdens de opnames van onze podcast ‘Passie als kompas’ in The Hoxton Lloyd waar hij gepassioneerd vertelde over dit project. Ik heb het geluk om als een van de eerste deze unieke plek te mogen bezoeken. Hij had de plek al een langere tijd in zijn vizier. Een droom die werkelijkheid geworden is. Het gebouw lijkt uit een sciencefictionfilm te komen, met zijn moderne materialen en hoekige vormen. Toch gaat het op in de omringende natuur. Het trekt de aandacht van vele voorbijgangers. Ook ik ben betoverd. Niet alleen door de omgeving, maar ook door alle objecten die ik zie staan. Het is moeilijk voor te stellen dat het terrein een tijd terug nog compleet overwoekerd was. Hij vertelt met enthousiasme hoe hij deze nieuwe locatie voor zich ziet en hoe hij dit op 27-jarige leeftijd weet te realiseren. Zijn aanpak is simpel: proberen en doen. Alleen door het uit te proberen, weet je of het voor jou is weggelegd. “Ik ben ook gewoon begonnen. Ik had nog nooit gebeeldhouwd. Ik ben steen gaan kopen. Een beeldhouwset. Een slijptol. En ik ben gaan creëren.”

Ward groeide op in een familie van juweliers. Zijn moeder is juwelier, zijn opa was diamantair en zijn overgrootvader had een diamantfabriek. Na zijn bachelor Bedrijfskunde begon hij aan een studie aan het Gemological Institute of America (GIA) in Londen. Als vertegenwoordiger van de nieuwe generatie wil hij de markt veranderen. 

T. Hoe is het idee ontstaan?

W. “Waarom zouden we slijpen als de natuur het al zo mooi maakt, dacht ik. Zo begon ik met het verwerken van ruwe stenen in juwelen. Die kristallen zijn kunststukken. Ik dacht: kan ik niet in plaats van een sieraad voor de mens een sieraad voor een huis maken door het te integreren in de architectuur. Het huis draagt als het ware het sieraad.” 

T. Wat is je favoriete project? 

W. “Mijn laatste tuinobject aan het Lago Maggiore. ‘Exposed out of Travertine’. Het huis staat in Ticino, Italië, en is gebouwd van travertine en ik werk met precies dit materiaal. ‘Meant to be’ zou je kunnen zeggen. Het kristal, Muscoviet, werd vroeger gebruikt als alternatief voor glas en representeert het glasgebruik in het huis. Dus de materialen van het huis komen terug in dit stuk. De twee helften staan symbool voor de levens van de eigenaren die samengevoegd worden. Het Muscoviet staat symbool voor liefde en verbinding en weerspiegelt de sprankeling die ze in elkaars leven brengen. Normaal is mijn werk met name esthetisch, maar hier zit veel meer lading in. Het is een heel betekenisvol object geworden.” 

T. Hoe omschrijf jij jezelf in 3 woorden? 

W. “Passievol, ambitieus en respectvol.” 

T. Welke rol speelt de natuur in je leven?

W. “Ik ben opgegroeid in Badhoevedorp. Net buiten Amsterdam. Dat zorgde er voor mij voor dat ik van jongs af aan al graag buiten was. Ook merk ik dat ik in de natuur echt tot rust kom. Het is niet voor niets dat ik eerst een locatie in De Vecht-streek had en nu hier zit. Ik zoek de natuur op. De natuur een belangrijke rol als inspiratie voor m’n werk en m’n werk zou simpelweg niet bestaan zonder natuur.” 

T. Wat is het laatste wat je gedaan hebt wat je spannend vond?

W. “Ik vind dingen niet zo snel spannend. Ik ben niet zo snel nerveus. Spanning is voor mij meer gekoppeld aan de mening van anderen. ‘Wat zullen mensen ervan vinden?’ Bijvoorbeeld toen ik m’n laatste project ‘Exposed out of Travertine’ deelde op Instagram. Of wanneer ik deze nieuwe locatie ga delen met de buitenwereld, omdat ik ook weet hoeveel bloed, zweet en tranen erin zitten.” 

T. Hoe werkt creativiteit voor jou? 

W. “Creativiteit moet je voeden. In mijn geval is creativiteit heel erg gericht op het materiaal waarmee ik werk. Dus als ik een steen zie met al haar aspecten, denk ik meteen: dit vind ik minder gaaf. Of: dit wil ik benadrukken. Dat is voor mij het voeden. Dus ik zie een stuk en ik krijg daar inspiratie van.” 

We lopen naar een prachtig object waarbij een kristal verwerkt is in een stuk natuursteen. Ward begint te vertellen: “Voor dit op het blok stond, hing het in een takel. Ik was met andere dingen bezig en toen is de takel omgevallen. Zo is die hoek eruit ‘geklapt’. Het kristal was niet aangetast. Oorspronkelijk was het een vierkant blok, maar nu, als ik kijk naar hoe het geworden is, vind ik dit gaver.’ Hij wijst naar de hoek. En dit heb ik aangevuld. Dus zo zie je maar dat je alles wat in je atelier gebeurd nog onderdeel is van het proces. Dit is een van m’n favoriete uitkomsten.” Via de betonnen trappen lopen we de vide op. Het is een indrukwekkend uitzicht: het Haarlemmermeer. De zon reflecteert op het water en spiegelt tegen het plafond. Ward heeft nog grote dromen voor zijn merk en deze bijzondere plek is slechts een begin: The GEM.

Nieuwsgierig naar onze podcast aflevering met Ward? Luister nu via deze link.